Wij weten dat er veel zaken zijn in het leven waar je bij moet stilstaan. Maar het is ook zo ontzettend belangrijk dat je geniet van het leven, als het nog kan.
'Pluk de Dag', 'Carpe Diem', 'Geniet van elk moment', 'Pak wat je pakken kunt' en ga nog maar even door.
Geniet van het leven zolang je kunt, misschien heb je straks niet meer de mogelijkheid. En dan kun je tenminste zeggen: ik heb eruit gehaald wat erin zit.

zondag 28 juli 2013

Steenwijk en de Heerlijkheid De Eese

Bekijk en download de track

21,8 km; 6 uur 54 minuten (met lunchpauze)

Vandaag hebben we het heel anders aangepakt. We hadden een vrij-reizen-kaartje van de NS en hebben daar een retourtje Steenwijk bij gekocht. Waarom Steenwijk zou je zeggen. Dat zal ik je vertellen. Van 1982 tot 1993 heb ik (Marlies) daar gewoond in een vorig 'leven'. Ooit heb ik daar weleens gewandeld, maar nooit heel ver. Dus nu eens kijken of ik daar toen erg veel heb gemist.
We hebben om kwart voor acht de trein genomen vanuit Veenendaal richting Utrecht en toen naar Steenwijk. We waren er om kwart voor tien en toen begon de wandeling. In die 20 jaar dat ik er weg ben is er veel gebeurd, er zijn hele wijken bij getoverd. Dus herkennen doe ik in eerste instantie niet veel. We lopen door de bossen van de Woldberg en over de landerijen van de Heerlijkheid De Eese. Dit is toch allemaal nieuw voor mij. Om een uur of één lunchen we in Friedeshiem en dat smaakt prima. De foto's vertellen de route. Het is weer genieten.
Dan komen we weer in Steenwijk. Ik heb de route uitgezet door de wijk waar ik gewoond heb. Nu is de herkenning er wel. De Oostercluft (toenmalige straat) is nog hetzelfde als toen, alleen de bomen zijn veel hoger. De basisschool van de jongens was de Clausschool, is nu een 'Kindcentrum', basisschool, opvang en nog een paar dingen. Het 'Peuterstation' is weg en het wijkcentrum dat op die plaats is verrezen ziet er treurig uit. We lopen verder naar het centrum van dit vestingstadje. Ik geloof niet dat ik er ooit over de vestingwerken heb gelopen, nu wel. We lopen het park door bij Rams Woerthe, dit is een prachtige Jugenstil villa uit 1899. En daarna gaat het door het centrum langs Bosschma's IJs terug naar het station. We hebben een prachtige wandeling gemaakt en rusten nu lekker uit, onderuit gezakt in de trein. Dat is dus een voordeel. We gaan het nog een keertje doen op deze manier, best heel leuk.


Komweggetjes op de Woldberg
Prachtige oude Beuk
Doorkijkje
Het was dus best nat geweest
Hier kun je wel wat moois van maken
De Eese
en een bijgebouw
en dit hoort er ook bij
"Gewoon" een mooi plantje
Stadswallen in Steenwijk
Onnastraat
Steenwijker toren
Park Rams Woerthe
Het park met de villa

Geen opmerkingen: