Wij weten dat er veel zaken zijn in het leven waar je bij moet stilstaan. Maar het is ook zo ontzettend belangrijk dat je geniet van het leven, als het nog kan.
'Pluk de Dag', 'Carpe Diem', 'Geniet van elk moment', 'Pak wat je pakken kunt' en ga nog maar even door.
Geniet van het leven zolang je kunt, misschien heb je straks niet meer de mogelijkheid. En dan kun je tenminste zeggen: ik heb eruit gehaald wat erin zit.

vrijdag 10 april 2015

De Wilde Donderdag: Kruidenworkshops in Heeswijk Dinther

Al een aantal weken draai ik mee in de kruidenworkshops van Herba Sanitas van Gonnie van Elteren in Heeswijk Dinther. Wat hoor ik daar veel over allerlei inheemse kruiden, na een dag tolt mijn hoofd. Wat kun je veel met kruiden, wat is het geweldig om daar een beetje in te duiken. Maar hou het in de gaten, je mag er niet zomaar mee werken. Kruiden hebben echt een duidelijke werking en dus moet je weten wat je doet als je het wilt gebruiken. Ik hou me voorlopig wel op de vlakte, maar oh .... wat is het leuk om te doen.

Afgelopen donderdag zijn we gaan wandelen bij kasteel Heeswijk, om te ontdekken wat er voor kruiden in het wild staan, die je kunt gebruiken om te eten, maar ook om een tinctuur, decoct of oliemaceraat van te maken. Of gebruiken voor een zeep, zalf of creme. Zo veel mogelijkheden. Wij lopen heerlijk in het zonnetje en plukken hier en daar wat kruiden, dennenknoppen en uitlopers van de braamstruik. Als we weer op de lesplaats zijn wordt er een lekkere salade gemaakt van de geplukte kruiden. Opnieuw een geweldige Wilde Donderdag.

Eén van de oudste verwarmde kassen van Nederland
Groot Hoefblad
en de bloemen ervan
Kasteel Heeswijk, goeie herinneringen met onze vrienden P&B
Echt lelijk
Een Huckleberry Finn boom
Zevenblad, Hondsdraf, Look-zonder-Look, Brandnetel en Kleefkruid
Bosanemoon
De kruiden van hierboven met een eitje en Ribesbloempjes,
een beetje balsamico-azijn. Smakelijk eten!

Geen opmerkingen: