Wij weten dat er veel zaken zijn in het leven waar je bij moet stilstaan. Maar het is ook zo ontzettend belangrijk dat je geniet van het leven, als het nog kan.
'Pluk de Dag', 'Carpe Diem', 'Geniet van elk moment', 'Pak wat je pakken kunt' en ga nog maar even door.
Geniet van het leven zolang je kunt, misschien heb je straks niet meer de mogelijkheid. En dan kun je tenminste zeggen: ik heb eruit gehaald wat erin zit.

maandag 28 november 2011

Maandag, een geweldige excursie

Vandaag hebben we de zuid-tour gedaan. Wat een geweldige dag!
Vanaf Los Cancajos (waar ons hotel staat) rijden we naar Santa Cruz, de hoofdstad van ons eilandje. We rijden met de bus aan de noordkant omhoog naar bedevaartsoord Las Nieves, waar de kerk staat met de patroonheilige van het eiland La Palma (foto1). Daarna gaan we naar het uitzichtspunt 'Mirador de la Conception' waar we een schitterend uitzicht hebben over de stad Santa Cruz en de gemeenten Brena Baja (beneden) en Brena Alta (boven), waar ook Los Cancajos deel van uit maakt.

Dan rijden we naar Mazo, naar de pottenbakkerij Casa Roja (foto 2 en 3) waar heel mooi aardewerk vandaan komt. Oude potten die in scherven gevonden zijn van de oorspronkelijke bewoners van het eiland, maken zij precies na, en dat worden hele kunstwerkjes. We nemen ook een kijkje in het kleine bijbehorende winkeltje, en daar word ik heel hebberig van. Vorig jaar waren we ook in dit winkeltje maar toen waren we lopend en wilden we niets meenemen omdat alles natuurlijk wel mee weegt. Nu wel wat dingetjes gekocht.

Dan gaat de weg verder naar Fuencaliente. Afgelopen donderdag waren we er al, maar toen was er weinig zicht. Nu bleek dat de bushalte die we zochten tegenover de taxistandplaats was, waar we uiteindelijk een taxi hebben genomen. Waarschijnlijk waren we gewoon te moe om nog iets te zien. Nu hebben we in een tapasbar heel lekker gegeten. Voor 11 euro hadden we een combi tapas met drankjes. Waar vind je dat in Nederland nog.

Verder gaan we naar de vulkaan San Antonio, daar lopen we een stuk en ervaren hoe het had moeten zijn op de vulkaanroute van afgelopen donderdag. We zien vandaar waar we vandaan zijn gekomen (foto 4) en lopen nog een keer over kraterranden maar nu met goed zicht (foto 5 en 6). Bij het laatste punt van de korte wandeling kijken we uit over de vulkaan Teneguia, die in 1971 nog is uitgebarsten. Vergeleken met de andere vulkanen is het maar een kleintje, maar onze gids is een echte Palmera, die perfect Nederlands spreekt plus nog een handjevol andere talen, zij vertelt over haar ervaringen bij die uitbarsting en die waren best heftig.

Als we hier zijn uitgelopen rijden we naar de Caldera del Taburiente. Ook nu hangen er grijze wolken, maar soms klaart het even op en hebben we weer een prachtig plaatje op ons netvlies (foto 7). Vol van alle indrukken rijden we weer naar de oostkant van het eiland. Ik heb de route geprobeerd te projecteren op de map van het eiland, zo heb je een beetje een idee van ons ritje vandaag. Soms kun je niet alles beschrijven wat je ziet en kun je alleen zeggen: Het was weer prachtig