Wij weten dat er veel zaken zijn in het leven waar je bij moet stilstaan. Maar het is ook zo ontzettend belangrijk dat je geniet van het leven, als het nog kan.
'Pluk de Dag', 'Carpe Diem', 'Geniet van elk moment', 'Pak wat je pakken kunt' en ga nog maar even door.
Geniet van het leven zolang je kunt, misschien heb je straks niet meer de mogelijkheid. En dan kun je tenminste zeggen: ik heb eruit gehaald wat erin zit.

zondag 31 mei 2015

Zakynthos, ons favoriete eiland.

Gisteren, zaterdag 30 mei, zijn we in het holst van de nacht opgestaan, na een paar uur slaap, om rond 3 uur op Schiphol aan te komen. Daar ontmoeten we onze lieve vrienden Petra en Ben om samen af te reizen naar het heerlijke Griekse eiland Zakynthos. Om 6 uur vertrekt ons vliegtuig en 3 uur later stappen we uit op een warm en zonnig vliegveld. Het is dan 10 uur plaatselijke tijd.

We hadden via Pavlos Voutos, van Archontiko Villas, een auto gehuurd, maar die is er niet. Dus Pavlos gebeld, hij wist het ook niet maar zou contact opnemen met de verhuurder. Even later krijgen we bericht dat er iets met de oorspronkelijke auto is gebeurd, maar dat er met 5 minuten een ander zal zijn. De Griekse minuten zijn iets langer, maar een Nederlands kwartiertje later komt er een jeep aan, dat is toch wel erg klein voor de bult bagage die wij hebben. De meneer regelt even de papieren en dan komt er gelukkig een wat grotere Ford Focus. Dat is beter.

Leo en Ben brengen de koffers naar Archontiko en zullen later meteen doorrijden naar de Lidl die op een kleine 2 km van het vliegveld is. Petra en ik lopen daar naartoe. We lopen over een pad langs het vliegveld, eerst langs een soort van stortplaats, maar even later is het een leuk karrenspoor tussen de velden door. We komen aan bij één van de bredere wegen die het eiland heeft, de weg van Zakynthos Stad naar Laganas. Aan deze weg is de Lidl. Wij gaan de boodschappen bij elkaar zoeken. Thuis hadden we al een lijst gemaakt en dus is het een kwestie van pakken en in de kar laden. Het wordt een pakket boodschappen, zeker als je daar de 8 x 6 flessen water van 1,5 liter bij rekent. En dat is dan nog maar voor de eerste twee weken. Als wij bijna klaar zijn, belt Leo dat zij vlakbij zijn. Wij rekenen af en kunnen meteen de boodschappen in de auto laden.

We rijden weer terug naar Archontiko. Het is gewoon een heerlijk "HOME" gevoel wat ik nu heb. Het is een beetje thuiskomen op dit eiland. Bij onze huisjes laden we alle boodschappen uit en verdelen de boel. Even wat spul in koelkast en diepvries en dan verder met de volgende opdracht.

We rijden naar Callinico Winery. Vorig jaar zijn we hier ook geweest om wijn te halen omdat de eigenaar een vriend bleek te zijn van de eigenaar van onze Illyessa-huisjes. We kregen toen de wijn voor een mooie prijs. En niet geschoten is altijd mis, dus we gaan hier weer naartoe.
We mogen de wijnen nog even proeven, maar we weten precies wat we willen: de imiglykos wit, een paar flessen imiglycos rood en hele zoete dessertwijn. Al met al een hele hoeveelheid. En we krijgen inderdaad weer korting, mooi toch?

En dan alles naar huis, iets opruimen en daarna gauw richting het zwembad om daar heerlijk uit te rusten van de vermoeiende dag. We eten deze eerste dag bij Maria, de vrouw van eigenaar Stefanos van de maisonettes, het andere deel van Archontiko en Dimi(tros). Zij zorgt voor de steaks van Ben en Leo, Dimi zorgt voor voor de pizza van Peet en mij. Een lekker Zakynthos dessert, Galactoboureko. We drinken nog een klein glaasje bij het huisje en dan gaan Peet en Ben weer naar hun eigen stulpje. De eerste nacht op ons eilandje.

We maken een flinke nacht, van 22 tot 8 uur vanochtend, ik denk dat we echt hondsmoe waren. Vandaag hebben we echt rustig aan gedaan, rustig aan ontbeten, daarna lekker ontspannen gelegen bij het zwembad. Zo nu en dan een paar baantjes trekken, want we willen wel fit blijven natuurlijk. Vanavond is het plan om bij Potami te gaan eten. Hopelijk herkent Effi Aleksopoulos ons nog van alle voorgaande jaren, ik denk dat dat wel zal lukken, want we zien elkaar ook regelmatig op FaceBook. We zullen zien. Een heerlijk eerste, hele dag dus. We gaan voor meer.

Ons huisje voor de komende tijd

Uitzicht vanaf ons terras
Uitzicht vanaf het zwembad
Heerlijk ontspannen bij het zwembad