Wij weten dat er veel zaken zijn in het leven waar je bij moet stilstaan. Maar het is ook zo ontzettend belangrijk dat je geniet van het leven, als het nog kan.
'Pluk de Dag', 'Carpe Diem', 'Geniet van elk moment', 'Pak wat je pakken kunt' en ga nog maar even door.
Geniet van het leven zolang je kunt, misschien heb je straks niet meer de mogelijkheid. En dan kun je tenminste zeggen: ik heb eruit gehaald wat erin zit.

vrijdag 30 november 2012

Camino real de la costa

Bekijk en download track

18,2 km (16,2 zonder verkeerd lopen);
8 uur 22 minuten

Vrijdagochtend vroeg, we zijn ervan overtuigd dat we de grote afdaling gaan doen. Het weer lijkt redelijk, licht bewolkt, maar in de loop van de dag gaat het beter worden. Althans dat zeggen de weersvoorspellingen. Als we om 8.00 uur in het winkeltje komen om broodjes te halen, vertellen we met handen en voeten onze plannen aan de mevrouw van de winkel. Zij vraagt steeds in het Spaans naar de plannen en wij vertellen graag, ja, alleen dat Spaans is niet onze sterke kant. Maar in ieder geval raadt zij ons plan af. Het zou gevroren hebben en het is slecht daarboven. We gaan daarom maar bij de receptie vragen of zij iets weten. Ze hadden niet gehoord van wegafsluitingen, maar er is een webcam en die zoeken ze voor ons op. Het is bereslecht zicht op de top, dus wij zetten meteen onze plannen opzij, want we willen wel heel graag die afdaling doen, maar we zoeken geen risico's op. Dus een ander plan.

We pakken de bus naar Santa Cruz en stappen daar over op de bus die over de noordkant van het eiland rijdt. We gaan mee tot La Galga.

We beginnen onze wandeling met een rondje door La Galga en een bos, richting de Mirador de la Somada Alta. Weer een mooi uitzicht, alhoewel er veel bewolking is. De heenweg was een redelijk stijl stuk over grote stenen en kiezels, terug besluiten we over de weg te lopen wat wel langer is maar wel makkelijker loopt. Onderweg krijgen we een bui op ons hoofd en we zijn blij dat we de afdaling over de stenen niet hebben gedaan. Later op de dag bedenken we dat we dit stuk eigenlijk hadden moeten overslaan. Maar ja, wie alles van te voren weet ...

Terug in La Galga moeten we de route zien te vinden naar de GR 130, de 'camino real de la costa' oftewel de Koningskustweg, Dat is een lange-afstandswandeling om het hele eiland. Koningspaden zijn paden die gebruikt werden door de vroegere bewoners van La Palma en je vindt ze over het hele eiland. Het vinden van dat pad kost wat moeite, want de paden er naartoe zijn niet zo makkelijk te lopen. En we proberen dus een betere weg te vinden. Dat lukt en wat later lopen we toch op het koningspad van de kust. In de loop van de dag komen we op paden die moeilijker zijn dan het pad wat we eerder die dag niet wilden gaan, maar ja, wisten wij veel?

Het eerste wat we gaan doen is een beetje beschutte plek zien te vinden om een broodje te eten. Dat vinden in de luwte van een plantage, we hebben een mooi uitzicht vanaf hier. Dan gaan we verder. We moeten in een kloof afdalen en aan de andere kant weer verder. En we kunnen jullie vertellen dat was een hele klus. Ontzettend stijl, net zoiets als onze vorige wandeling, maar dat veel slechter begaanbaar. Echt klimmen en klauteren en soms op je billen gaan zitten om een stuk te kunnen doen. Een hele ervaring dus weer, maar met een mooi uitzicht en zoveel planten waar je langs loopt. Cactussen, allerlei sedumsoorten, palmen. Echt prachtig. En als we eindelijk beneden zijn aangekomen, moeten we weer naar boven. Het houdt ons bezig. Boven gekomen besluiten we meteen om tot Puntallana te lopen, we wilden eigenlijk naar SantaCruz doorlopen, maar dat gaat absoluut niet lukken. De gemiddelde snelheid ligt op deze manier erg laag, ongeveer 2 km per uur. Zaterdag lees ik dat het laatste stuk naar Santa Cruz erg saai is en niet geschikt als dagwandeling, dus maar goed dat we de wandeling in Puntallana hebben afgebroken.

Na deze heel diepe kloof denken we redelijk vlot naar Puntallana te lopen, maar er volgen nog een paar kleine kloofjes. Soms net zo stijl, maar lang niet zo diep. We komen om 18.00 uur in Puntallana aan, even zoeken naar de bushalte en dan komt na 10 minuten de bus al om de hoek. Gelukkig maar, want ze gaan om het uur, we hoeven dus bijna niet te wachten. In Santa Cruz komen aan tegen half zeven en de bus naar Cancajos gaat rond 19.00 uur. We zijn om 19.30 uur weer in de Hacienda. Douchen, eten en vroeg naar bed, we zijn moe, heel erg moe.

Het was een prachtige, intensieve wandeling, we hebben weer grenzen verlegd.

In La Galga
Uitzicht van de Mirador de la Somada Alta
Papaya's
De noordkust
Camino real de la costa
De kloof van Nogales, landinwaarts ...
... en naar zee
Sedum
Cactussen met cactusvijgen

Ben & Petra zei

lieve vrienden, met verbazing hebben wij jullie vrijdagbelevenissen gelezen. Jullie zijn zeker een ervaring rijker. Wat een uitdagingen. Maar goed dat je niet alles van te voren weet. Nu geniet nog van de komende dagen. Wij horen straks jullie belevenissen. Veel liefs B&P