Wij weten dat er veel zaken zijn in het leven waar je bij moet stilstaan. Maar het is ook zo ontzettend belangrijk dat je geniet van het leven, als het nog kan.
'Pluk de Dag', 'Carpe Diem', 'Geniet van elk moment', 'Pak wat je pakken kunt' en ga nog maar even door.
Geniet van het leven zolang je kunt, misschien heb je straks niet meer de mogelijkheid. En dan kun je tenminste zeggen: ik heb eruit gehaald wat erin zit.

dinsdag 27 november 2012

Los Llanos, Tazacorte Puerto

Bekijk en download de track

We hebben een ontzettend leuke wandeling gemaakt aan de westkant van het eiland, niet erg lang, maar heel erg inspannend.
Morgen meer.

15,5 km; 7 uur 45 minuten (vanaf opstap bus in Cancajos tot uitstap bus 12 uur)
Vandaag is het woensdag en de spieren krijgen weer even rust, alhoewel we eigenlijk geen spierpijn hebben, al hadden we dat na gisteren eigenlijk wel verwacht. Maar goed, hier volgt de dinsdag.

We staan weer op tijd op en pakken om 8.30 de bus naar Santa Cruz, daar stappen we over op de bus naar Los Llanos, waar onze route zal beginnen. We lopen een stukje door de stad en komen een mooi parkje tegen. Omdat we nog niet precies weten wat onze wandeling zal brengen gaan we er niet in, de deuren zijn trouwens ook nog gesloten en er lopen nog schoonmakers rond. Ik vond wel een andere blog waar foto's in staan van dit Park Gomez Felipe.

Verder gaan we, langs ontelbaar veel bananenplanten, naar Tazacorte stad. Daar wandelen we doorheen op weg naar de kust langs nog meer bananen. Dan komt Tazacorte puerto in zicht met daarachter een steile wand waar we tegenop gaan, volgens onze route. Hoe? We hebben geen flauw idee, want we zien helemaal niets wat op paden lijkt. Maar we gaan het zien. En het blijkt gewoon een pad te zijn. Langs een erg steile wand, dat wel. Hoe iemand dat pad heeft gemaakt? Het lijkt ons een ongelooflijke klus.

We klauteren het zig-zaggende pad en op sommige plaatsen durf ik niet over de rand van het pad te kijken omdat het zo stijl naar beneden gaat. Maar we komen heelhuids aan boven en hebben daar op een plat gedeelte met prachtig uitzicht over de omgeving en eten onze lunch. Daarna gaat het toch nog verder omhoog, tussen bananenplantages door, flink stijgend. Met veel moeite komen we aan bij Mirador El Time. Eerdere jaren waren we hier met een excursie. Je kunt prachtig richting de Caldera kijken. Hier pakken we toch nog maar een suikerbommetje Cola.

En nog verder omhoog tot we eindelijk de afslag tegenkomen die weer richting Los Llanos gaat. En dan staan we weer bij die steile wand, nu natuurlijk een stukje verder op. En als we naar beneden kijken denken we, hoe komen we daar. Maar natuurlijk lukt het. Het is een flinke afdaling, maar er zijn nog altijd mensen gekker dan wij. Er gaan ons mountainbikers voorbij. Nooit zouden we dát doen. Maar misschien zijn er ook mensen die datzelfde zeggen over wat wij doen. Iedereen zijn gekte, zullen we maar zeggen.

Als we beneden zijn zien we een prachtige regenboog in de Caldera. We steken een snel stromend riviertje over en moeten daarna weer klimmen naar Los Llanos. Als we boven zijn hebben we het idee dat we minstens 20 km hebben gelopen. We gaan nog een stukje door de stad en zijn dan weer bij de bushalte.

Het is dan 18.40 uur en de bus naar Santa Cruz is 10 minuten weg, dus wachten op 19.30 uur. Dan komt er een bus waar ook Santa Cruz opstaat (met iets erachter!), de chauffeur vertelt dat zij inderdaad naar Santa Cruz gaat. Dus wij stappen in. Wat ze er niet bij vertelt is dat deze bus rijd over Los Canarios en Fuencaliente (dat staat dus op de voorkant), op de zuidelijk punt van La Palma. We doen er dus dik anderhalf uur over om in Santa Cruz te komen. Het eerste stuk is het nog mooi licht en kunnen we dus nog iets zien, maar na een tijdje is het gewoon donker en gaat het mooie van de rit aan onze neus voorbij. We komen om iets voor acht aan in S/C en na even wachten komt de bus naar Los Cancajos eraan. We zijn dus tegen negen uur weer in de Hacienda, gauw douchen en dan nog eten. We zijn heel erg moe. Maar het was een gave tocht met opnieuw uitdagingen alleen al vanwege de dieptes en stijltes.

Park Gomez Felipe in Los Llanos
In de Finca met bananen
Tazacorte
Tazacorte puerto en de groene wand erachter waar we tegenop moeten.

Midden op de steile wand een prachtig mozaiek kapelletje
Uitzicht op de westkust mét een stukje van het pad.
Tazacorte puerto: nu van bovenaf.
Los Llanos en een stukje van de Caldera.