Wij weten dat er veel zaken zijn in het leven waar je bij moet stilstaan. Maar het is ook zo ontzettend belangrijk dat je geniet van het leven, als het nog kan.
'Pluk de Dag', 'Carpe Diem', 'Geniet van elk moment', 'Pak wat je pakken kunt' en ga nog maar even door.
Geniet van het leven zolang je kunt, misschien heb je straks niet meer de mogelijkheid. En dan kun je tenminste zeggen: ik heb eruit gehaald wat erin zit.

maandag 18 november 2013

Kloof van Masca, een must voor wandelaars op Tenerife



Zondag 17 november
10 kilometer; 4 uur 41 minuten

We gaan om half 10 met de bus richting het noordwesten. Het doel is de Kloof van Masca. Volgens wandelaars die op Tenerife wandelen is dat iets wat je moet hebben gedaan als je van hiken houdt en op Tenerife bent. We gaan eerst naar Puerto Santiago, want daar moeten we het kaartje kopen voor de boottocht terug. De wandeling gaat van hoog, door de kloof, naar zeeniveau. Je kunt hem natuurlijk weer omhoog lopen, maar dat is ons nou net iets te gek. Maar dan moet je dus wel een kaartje voor de boot hebben, want er zijn geen wegen vanaf het strandje aan het einde van de kloof terug naar de bewoonde wereld. Natuurlijk stappen we een halte te ver uit, en moeten dus weer een stukje terug lopen. Als we aankomen bij het kantoortje waar ze de kaartjes verkopen staat er een ander stel te wachten en die vragen ons of we soms ook naar Masca willen, want dan kunnen we samen met de taxi. Goed idee, want dat maakt het weer iets vriendelijker geprijsd. Dan volgt een mooie taxi-rit naar boven. Het weer is niet zo mooi en hoe hoger we komen hoe grijzer het wordt.
Dan zijn we in Masca en daar beginnen we onze afdaling om ongeveer 11 uur. Omdat het heel vochtig is moeten we extra oppassen, want de stenen en rotsen worden erg glibberig. Het is een prachtige afdaling, maar heel erg vermoeiend. Ook staat de goeie route niet altijd aangegeven, zodat we soms het verkeerde pad inslaan en dan na een tijdje voor een gapend gat staan waar we niet af kunnen. Gelukkig lopen er meer mensen en komen we steeds weer op het goede pad. En de kloof wordt steeds smaller zodat er niet veel mogelijkheden zijn. Ik heb vandaag mijn hikingstokken bij me en ze geven me prima steun, vooral als we wat grotere stappen moeten nemen de rotsen af. Om sommige stukken  is het ook zo dat eerst Leo een rots afgaat, ik hem mijn stokken geef en dan ga ik de rotsen af, met beide handen steun zoekend op de rotsen naast me en soms ook op mijn gat en een stukje glijden. Het gaat allemaal niet snel, maar het is wel weer een belevenis. En weer een herinnering die zal blijven staan.
Na 4 uur en 40 minuten staan we op een piepklein zwart lavastrand. We hebben het weer gedaan. Om half vijf brengt de watertaxi ons terug naar Puerto Santiago. We lopen daar een rondje en stappen om zes uur op de bus terug naar ons hotel, waar we tegen half zeven weer aankomen. Een leuke dag en een gave hiketocht. Ook dit was weer klauteren en klimmen. Benieuwd hoe we ons morgen voelen, ik denk dat ik in ieder geval spierpijn zal hebben in mijn armen en handen, door het gebruik van mijn stokken. We gaan het zien.

En nu, een dagje verder, is de spierpijn in de bovenbenen heel flink. We doen het rustig aan, heerlijk vakantie!

Puerto Santiago met het rotsmassief Los Gigantes op de achtergrond
Het dorpje Masca op de rand van een richel



De kloof komt in zicht
En waar je dan overheen moet klauteren
en langs moet schuifelen
Aan het einde van de kloof is de oceaan en zonlicht
Los Gigantes

Geen opmerkingen: