Wij weten dat er veel zaken zijn in het leven waar je bij moet stilstaan. Maar het is ook zo ontzettend belangrijk dat je geniet van het leven, als het nog kan.
'Pluk de Dag', 'Carpe Diem', 'Geniet van elk moment', 'Pak wat je pakken kunt' en ga nog maar even door.
Geniet van het leven zolang je kunt, misschien heb je straks niet meer de mogelijkheid. En dan kun je tenminste zeggen: ik heb eruit gehaald wat erin zit.

donderdag 9 juni 2016

Skopos, vanaf Argasi naar Kalamaki

16,7 km: 6 uur 15 minuten en 1,3 km van Alykes busstop naar huisje

Vanmorgen werden we om 9.00 uur opgehaald door Pavlos. Hij brengt ons naar Argassi aan de zuidkant van het eiland. Daar begint onze wandeling van vandaag.
We wandelen vanaf de weg over een flink klimmende kiezelweg naar het klooster van Panagia Skopiotissa boven op Mount Skopos. Na ongeveer een kilometer komen we langs een gedeeltelijk gerestaureerd byzantijns kerkje, de kerk van Agios Nikolaos Megalomatis. Jaren geleden zijn we hier ook al geweest, alleen toen waren er alleen de resten te zien. Goed om te zien dat mooie dingen met zorg worden gerestaureerd met o.a. geld van de Europese Gemeenschap. Een paar honderd meter voor we bij de top zijn komen we langs een kleine kantina, eigenlijk een verbouwde caravan, waar ze allerlei drankjes verkopen voor de dorstige mens. Wij bestellen een groot glas vers geperst sinaasappelsap en krijgen er een glas heerlijk koud water bij. Heerlijk om even bij te komen. Ondanks dat we al verschillende keren bij het klooster zijn geweest, blijft het een prachtig plekje. Dus ook nu maak ik weer foto's. Dan gaat het verder, nu richting Kalamaki. Deze weg is jaren afgesloten geweest, maar nu hebben we van verschillende mensen gehoord dat die weg weer open is. Als we net zijn begonnen met de afdaling komen we een Engelse wandelaar tegen, we maken een praatje. Hij heeft een hond bij zich (denken we) maar hond bedenkt dat hij wel met ons weer naar beneden kan lopen. En dat blijft hij echt doen. Hij blijkt een gids-hond. Ergens gaat hond opeens een ander paadje op en wij denken dat we hem kwijt zijn. Maar nee hoor, meneer zit ons om de bocht van de weg weer op te wachten, hij wist een kortere weg. We lopen schitterende paadjes, heel smal, met mooie vergezichten over de baai van Laganas. Eerlijk gezegd is het afdalen over dit pad best zwaar, rollende stenen en grote afstappen. Maar het is absoluut mooi.
Op een bepaald moment houden wij rechts aan, waar het pad naar Kalamaki links gaat. We denken onze gids kwijt te zijn, maar nee hoor, hij is er nog. Na een paar honderd meter komen we bij een andere kantina: Kanalos. We bestellen hier nog maar eens een groot glas sap, dit bevalt ons eigenlijk beter dan cola. Ook bestellen we een pagoto-special oftewel een ijs. Gids-hond lijkt met een andere wandelaar mee te wandelen naar boven, maar dat hadden we gedacht. Hij aarzelt en komt toch weer naar ons toe. We vinden het wel vervelend omdat we straks de stad in zullen lopen. We lopen langs allerlei weggetjes naar Zakynthos-stad, hond raken we niet kwijt, maar opeens als we echt in de stad stad zijn en we al een paar keer hebben gehoord dat auto's toeteren omdat hond midden op de weg loopt, zijn we hem kwijt. Ik had al visioenen van een hond die achter de bus aan zou hollen. Pavlos vertelde ons later dat deze hond een bekende verschijning is op en rond Mount Skopos. Nou wij hebben hem in ieder geval leren kennen op een prachtige, maar best zware wandeling. Op het busstation wachten we op de bus naar Alykes, die over een half uur zal rijden, ik moet er op dat moment niet aan denken dat ik straks nog van Alykes naar ons huisje in Chartata zal moeten lopen. Maar het moet toch, we hebben geen andere mogelijkheid en dus komen we toch gewoon aan in Archontiko, flink moe maar erg voldaan.

Om elke bocht komt een prachtig vergezicht
en weer ...
Het gerestaureerde kerkje van Agios (Sint) Nikolaos Megalomatis
Vanuit het kerkje naar het zuiden, richting Vasilikos
Zante oftewel Zakynthos-stad
Kantina boven op Skopos
... en heerlijk vers geperste sinaasappelsap
Klooster van  Panagia Skopiotissa, boven op de berg Skopos
Er hangen flinke buien boven ons huisje, maar gelukkig zijn wij nu hier
Koeien op ons pad en onze gids-hond
Schitterende paadjes aan de Kalamaki-kant
Niet mooi, wel nuttig, de vuilstort
Nog zo'n prachtig stukje
Op dit stukje, overal marmer waar je kijkt
De Baai van Laganas
Nog een byzantijns kerkje
Nog een plekje om even bij te komen: Kantina Kanalos
Een mooi wit met blauw kerkje vlakbij Zakynthos-stad