Wij weten dat er veel zaken zijn in het leven waar je bij moet stilstaan. Maar het is ook zo ontzettend belangrijk dat je geniet van het leven, als het nog kan.
'Pluk de Dag', 'Carpe Diem', 'Geniet van elk moment', 'Pak wat je pakken kunt' en ga nog maar even door.
Geniet van het leven zolang je kunt, misschien heb je straks niet meer de mogelijkheid. En dan kun je tenminste zeggen: ik heb eruit gehaald wat erin zit.

maandag 31 augustus 2020

Midden en noord Griekenland dag 6 naar Soufli

Geen ontbijt vanochtend in het hotel, dit ivm de regels rond covid19. Maar we hadden gisteravond op de terugweg van restaurant naar hotel broodjes en sinaasappelsap gekocht in een mini-market, dus we hadden toch en ontbijt op ons terrasje.
Daarna gaan we op weg naar Soufli, dat tegen de Turkse grens aanligt. Maar voor we daarheen gaan, rijden we eerst naar het visitor-center van de Evros delta.

Uit de Griekse Gids: In Thracië, aan de grens met Turkije, loopt de Evros-rivier uit in een rivierdelta van internationaal belang. Het gebied, met een omvang van 200 km2, is uniek door de aanwezigheid van zeldzame planten en dieren. De Delta bevat voor Europese begrippen een unieke variatie aan soorten. In totaal zijn 314 vogelsoorten beschreven, een hoog aantal, vooral als men het vergelijkt met het totale aantal vogelsoorten in Griekenland (412). Deze variatie, zeldzaam voor Europese begrippen, maakt duidelijk hoe waardevol de Evros-delta is.

Een gids in het centrum vertelt ons dat het teleurstellend zal zijn als we voor de vogels komen, want die zijn er bijna niet in het zomerseizoen. De vogels overwinteren hier graag. Dus zullen we er niet veel zien. We besluiten om de delta toch een stuk in te rijden en willen kijken of we wat kunnen wandelen waar je niet meer mag komen met de auto. Het is een gravelweg, met gaten en veel losse stenen en dus rijden we er met gepaste snelheid overheen (een fietser gaat sneller) omdat we toch hopen iets te spotten. Als we niet verder mogen stappen we uit en lopen wat. We komen al snel tot de ontdekking dat er hier in ieder geval geen grote aantallen vogels zijn. De weg is lang en recht en de zon is heet. We besluiten om weer naar de auto te gaan en een andere weg terug te rijden zodat we toch iets van de delta zien.

Als we weer op een normale weg zitten besluiten we om in het volgende stadje, Ferres, iets te gaan drinken. Daarna rijden we naar hotel Koukouli in Soufli waar we gelukkig kunnen inchecken ondanks dat we iets te vroeg zijn.

In de avond lopen we een eindje om te zoeken naar een restaurant. We komen er een tegen die wel wat lijkt en daar gaan we dan ook terug als we een rondje stadje hebben gedaan. We moeten nog wel wachten tot 8 uur want dan pas is de kok er. Dus eerst een karafje wijn en wij hebben het prima naar ons zin. Na half negen komt er een groot bord met de dingen die we hebben besteld. Inmiddels is het stadje tot leven gekomen en is het gewoon druk overal. Het eten smaakt prima en we betalen een heel klein bedragje. Er zit een flinke fooi bij, wij zijn blij, zij verbaasd, maar ook blij. Een heerlijke avond.

Evros delta

Er zijn wel wat vogels, oa witte reigers