Wij weten dat er veel zaken zijn in het leven waar je bij moet stilstaan. Maar het is ook zo ontzettend belangrijk dat je geniet van het leven, als het nog kan.
'Pluk de Dag', 'Carpe Diem', 'Geniet van elk moment', 'Pak wat je pakken kunt' en ga nog maar even door.
Geniet van het leven zolang je kunt, misschien heb je straks niet meer de mogelijkheid. En dan kun je tenminste zeggen: ik heb eruit gehaald wat erin zit.

woensdag 3 juni 2015

Ano Gerakari

18,7 km; 6 uur 35 minuten

Gisteren hebben we weer een lekker rustig dagje gehad, lekker lezen, wat zwemmen, balletje gooien, lekker eenvoudig etentje gewoon thuis in het huisje, ijsje bij Dimi en een drankje en op het terras de dag afgesloten.

Vandaag gaan we naar Ano Gerakari, een plaatsje boven op een heuvel dat we vanuit ons huisje kunnen zien, althans het kerkje dat er bovenuit torent. Alle andere jaren hebben we deze wandeling ook gedaan, omdat het uitzicht vanaf het plein rond het kerkje prachtig is. We hebben alleen ieder jaar weer een iets andere route erheen genomen, maar het laatste stuk omhoog is altijd heel pittig en het is warm vandaag.

We starten om 10 uur, na lekker te hebben ontbeten met een pas gebakken, nog warm, authentiek Grieks brood. Dus genoeg energie opgedaan en de bevroren flessen opgehaald uit de diepvries bij Dimi. Per stel gaan er nu 2 bevroren flessen mee van 1,5 liter en een kleintje van 0,75 liter. Zou weer genoeg moeten zijn. Maar zoals gezegd, het is warm dus er moeten al gauw slokken genomen worden van het heerlijke koude water.

We lopen eerst een heel klein stukje over de weg en lopen dan de bergrug op. Hier is een heerlijk pad waar we bijna nooit iemand tegen komen. Het enige alternatief om in Katastari te komen is de hoofdweg en die is gewoon erg druk, dus als het anders kan ontwijken we die. Via Katastari gaan we naar Pigadakia en Kalithea, waar we even staan te kletsen met 2 Nederlanders die op de fiets Zante aan het verkennen zijn. Ook leuk, als je van fietsen houdt.

Vanaf Kalithea lopen we door het redelijk vlakke land richting de heuvel waar Gerakari op ligt. En dan begint een pittige klim. Andere jaren waren we hier best helemaal buiten adem van, maar dit jaar gaat het echt allemaal heel erg makkelijk. De mannen hadden alle andere jaren al een wat betere conditie dan Petra en ik, maar dit jaar trainden we allebei 2 x per week bij een sportschool en dat werpt dus nu heel duidelijk vruchten af. Boven gekomen genieten we weer van het uitzicht en daarna lopen we naar de taverne die zich vlak onder het kerkje bevindt. Ook daar vandaan is het uitzicht schitterend en we genieten daarvan en van een hapje en een drankje. Op dit plekje is door allerlei handwerkjes wat kleur aangebracht en zelfs de wc lijkt wel een kapelletje. We maken er toch maar foto's van. De mevrouw van het restaurant vraagt ons of wij soms vorig jaar ook zijn geweest. Ja, het maakt wel indruk: 4 gekke Nederlanders die in de hitte komen lopen naar dat hoge Gerakari. Leuk, hoor!!!

En dan begint de afdaling, heerlijk over leuke paden en door olijf- en wijngaarden. We lopen via Alikanas naar Alykes waar we nog even een paar boodschappen doen en dan klimmen we weer naar ons huisje in Chartata, tegen de berg. Even de spullen weg zetten en dan nog een heerlijke dip in het zwembad. Weer een prachtige wandeling en een heerlijke dag.

Nog zo'n prachtige cactusbloem
Pigadakia
Kleur in de berm
een kleurenwolk
Op die heuvel, ons doel, het kerkje van Ano Gerakari
Vanaf het plein, hoog bij Gerakari, ons plekje, Archontiko in Chartata
Nog meer kleur, maar dan in kleedjes
Het toilet, net een kapelletje, maar dan anders :)
Hapje en een drankje
Gezellig zo en met een geweldig uitzicht