Wij weten dat er veel zaken zijn in het leven waar je bij moet stilstaan. Maar het is ook zo ontzettend belangrijk dat je geniet van het leven, als het nog kan.
'Pluk de Dag', 'Carpe Diem', 'Geniet van elk moment', 'Pak wat je pakken kunt' en ga nog maar even door.
Geniet van het leven zolang je kunt, misschien heb je straks niet meer de mogelijkheid. En dan kun je tenminste zeggen: ik heb eruit gehaald wat erin zit.

donderdag 11 juni 2015

Athene dag 1

- Om Athene echt te leren kennen, is het belangrijk om je de Griekse manier van leven eigen te maken. Dit betekent, genieten van de belangrijke dingen van het leven, zoals een zonnig terras, een goed glas wijn, lekker eten en goed gezelschap. - uit de Griekse Gids

Zonsopgang boven Kyllini
Om 4 uur gaat de wekker, niet dat we goed hebben geslapen, maar ja!  Alle spullen bij elkaar gezocht en met de auto naar de haven van Zakynthos Stad . Het kaartje is zo gekocht en dan moeten we even wachten voordat we op de boot mogen. De Fiora de Lavante, de naam zoals Zante die van de Venetianen heeft gekregen die een tijdje de overheersers waren van deze kant van Griekenland. Eenmaal op de boot zoeken we een plekje en wachten tot we gaan varen. Het ontbijt wordt opgegeten, want met een lege maag moet je niet het ruime sop kiezen. Kop koffie en thee erbij en zo gaat de oversteek van een uurtje snel.

We komen om 7 uur aan in Kyllini en daar begint de reis naar Athene per auto pas echt. Volgens onze informatie hebben we eerst een stukje smalle weg tot de splitsing waar de grote weg naar Patras begint. Dat klopt, daarna hopen we lekker door te kunnen rijden maar dat valt erg tegen.  Op de hele weg tot aan Corinthe zijn ze bezig aan de weg.
Kanaal van Corinthe
Soms kun je een heel klein stukje even 80 of zelfs wel 100, maar 2 km daarna word je weer naar 50 of 60 km gedrukt. Niet dat dat voor de meeste weggebruikers wat uitmaakt hoor, ze gaan je toch hard toeterend voorbij als het even kan, ook al staat er dat je niet mag passeren. Een vervelend stuk weg dus, waar de aankomst in Athene wel door wordt uitgesteld. We komen over het Kanaal van Corinthe, vlug een foto vanuit de auto, want we willen nu eigenlijk zo snel mogelijk naar Athene.

Om 11 uur komen we aan bij de hoofdstad van Griekenland. Gelukkig hoeven we niet het centrum in met de auto, we hebben een hotel geboekt in Pireaus, een voorstad en de haven van Athene. Na een rondje rijden vinden we Hotel Carol. Ik loop even naar binnen omdat er een P-plaats zou zijn en alles staat vol. Een meneer gaat mee naar buiten, haalt zijn auto voor de deur weg en daar is onze P! We moeten even wachten op onze kamer, krijgen een kop koffie en dan kunnen we naar boven. Het zijn prima kamers, klein, maar voldoende om te kunnen slapen. Petra en Ben hebben een kamer met uitzicht op de 'kleine haven' van Pireaus. Wij zitten aan de zijkant, maar zullen het uitzicht vanavond ook niet echt nodig hebben. We kleden ons snel om en dan zijn we klaar voor de Akropolis.

13.07 uur Monastiraki tot 18.34 uur Monastiraki: 4,9 km + 1 km (hotel-station vv), treintje 7,3 km

We eten wat

We vragen aan de mevrouw bij de receptie de weg naar de Metro, zij wijst ons die, over de metalen brug naar de overkant en dan de trein naar Monastiraki nemen. We kopen kaartjes van 4 euro, die zijn de hele dag geldig op het hele openbaar vervoer in Athene en dat is dus wel handig. En dan even zoeken op welk perron we opstappen. Ok, gevonden. De trein naar Monastiraki gaat om de 5 minuten. En met 10 minuten staan we op het drukke Monastirakiplein. We hebben ons oorspronkelijke plan om vandaag een route te lopen en morgen een andere, laten varen. We doen vandaag de Akropolis en zien daarna wel weer. We hadden uit de Griekse Gids.nl geleerd dat je 's middags de Akropolis moet doen, omdat in de ochtend de cruiseboten hun duizenden passagiers loslaten bij de Akropolis. En nu is half 1. Eigenlijk hebben we wel een beetje trek, want het ontbijt was om kwart voor 6 op de boot. Dus eerst een terrasje opgezocht tegen de Akropolis aan voor een klein hapje en een drankje. Daarna gaan we echt oudheden bekijken. Ons was in diezelfde Griekse Gids verteld dat het wel erg druk kon zijn bij de kassa van de Akropolis, zij raadden aan om bij een van de andere musea een all-in kaart te kopen voor alle bezienswaardigheden van Athene, want je moet overal natuurlijk betalen.
Maar de drukte bij de kassa valt mee, we kopen wel zo'n all-in kaart voor 12 euro p.p. Halen we er denken we wel weer uit.

Eindelijk nu dus bij de Akropolis, Akropolis betekent bovenstad, Het is een 156 meter hoge tafelberg, En het is het oude hart van Athene. Eigenlijk valt het wel mee met de drukte. Er zijn best wel veel mensen, maar als je je best doet kun je foto's maken met weinig toeristen erop. Het is allemaal erg indrukwekkend. Het Parthenon is het bekendste gedeelte, er heeft ooit een 12 meter hoog beeld van stadsgodin Athene van goud en ivoor gestaan. Ik ben hier ooit eerder geweest, maar weet daar niet veel meer van.
Het Partenon herinner ik me en de Tempel van Erechteion, die wordt gedragen door beelden van jonge meisjes, de beroemde kariatiden. De originele beelden staan in het Akropolismuseum, maar één beeld is meegenomen door een Engelse lord en tot op heden heeft nog niemand besloten om dit beeld terug te geven aan de grieken. Voor Leo, Petra en Ben is alles nieuw. We maken veel foto's en verbazen ons over de afmetingen van de stad Athene: enorm.

Ergens voor het Parthenon staat een fotograaf plaatjes te schieten van een vrouw met baard. Songfestival 2014, ik heb geen idee, ik zal nog eens kijken naar andere afbeeldingen van haar.

Het uitzicht over de stad is heel mooi, we zien overal bezienswaardigheden, waar we morgen op onze wandeling langs zullen komen. Als we overal zijn langs geweest op de Akropolis lopen we langzaam weer naar beneden.

We beklimmen iets verderop een andere rots van waar we weer een ander uitzicht hebben.

Daarna zakken we af naar het Antieke Agora, de oude stad. Het Agora was 2500 tot 1800 jaar
geleden het grootste marktplein en de plek waar veel overheidsgebouwen en heiligdommen stonden. En het was een plek waar politiek werd bedreven, o.a. Socrates heeft er zijn stem laten horen. Het is nu een parkachtig geheel met vele ruines.
Er staan twee prachtige gebouwen mooi te zijn, de Hephaisto-tempel of Theseion is de best bewaarde tempel van Griekenland en de Stoa van Attalos is een 2 verdiepingen hoge zuilenzaal en prachtig gerestaureerd.

Als je de maquettes bekijkt is het indrukwekkend hoe dat er ooit moet hebben uit gezien, toen wij in Nederland nog plaggenhutten bouwden.

We zijn wel wat moe geworden en besluiten om een drankje te nuttigen op een terrasje.

Dan zien we een toeristentreintje langs komen en we besluiten om dat maar eens te doen als afsluiting van dag1, dan hebben we een overzicht van wat we nog gaan doen morgen. Het is een leuke tour en een uurtje later stappen we weer uit en weten nu dat ons morgen nog een boel te wachten staat.

We lopen terug naar Monastiraki, pakken de Metro terug naar het hotel en frissen ons even op voor
het eten. We hebben besloten om een restaurant aan de haven te zoeken en dat lukt wel. Alhoewel het natuurlijk daar wel veel visrestaurants zijn en we nog goed moeten kijken of er ergens ook vlees wordt geserveerd, want we zijn niet allemaal visliefhebbers, ik zeker niet.

Maar we vinden er een. Het ziet er gezellig uit en we doen onze bestelling. Jammer geen zoete witte wijn, dan maar rode imiglykos. Leo met Peet en mij mee, Ben lust wel een Alfa, bij gebrek aan Mythos. Ben krijgt al heel snel zijn bord met eten, dat was de specialiteit van de dag, maar hij heeft zijn bord al bijna leeg als de onze komen. Ook niet helemaal goed bedacht. De smaak van de maaltijden had wel beter gekund. Dan ontstaat er een woorden-wisseling aan het tafeltje achter ons. Een man wil niet echt de rekening betalen want het was wat te duur. Zijn vis kostte 100 euro!!! Maar ja, hij had hem toch echt zelf besteld. Het wordt een heel gedoe, uiteindelijk gaat hij wel weg en betaalt toch. Wij krijgen een lekker en machtig dessert 'van het huis' en gaan daarna richting hotel. Het is rond half 10 en we zijn natuurlijk al een hele tijd op en bezig. We besluiten om het er voor vandaag maar bij te laten.

We trekken ons terug op onze 'geluidsdichte' kamers, volgens de beschrijving van het hotel op internet. We horen vele auto's langsrijden, honden blaffen en nog heel veel meer geluid. Om 5 uur worden we allebei wakker van Celine Dion die haar lied zingt in de kamer naast ons. Nu ik dit zit te tikken om 8 uur heb ik al 4x de wekker bij de buren af horen gaan die dan weer wordt afgezet en na 5 minuten weer gaat. Dus dat geluiddicht is niet helemaal waar. Verder hebben we goed geslapen.
Straks om 9 uur krijgen we ontbijt op de kamer en om 10 uur hebben we afgesproken met onze vrienden om klaar te staan voor dag 2.