Wij weten dat er veel zaken zijn in het leven waar je bij moet stilstaan. Maar het is ook zo ontzettend belangrijk dat je geniet van het leven, als het nog kan.
'Pluk de Dag', 'Carpe Diem', 'Geniet van elk moment', 'Pak wat je pakken kunt' en ga nog maar even door.
Geniet van het leven zolang je kunt, misschien heb je straks niet meer de mogelijkheid. En dan kun je tenminste zeggen: ik heb eruit gehaald wat erin zit.

vrijdag 12 juni 2015

Athene dag 2

- Om Athene echt te leren kennen, is het belangrijk om je de Griekse manier van leven eigen te maken. Dit betekent, genieten van de belangrijke dingen van het leven, zoals een zonnig terras, een goed glas wijn, lekker eten en goed gezelschap. - uit de Griekse Gids

Van Omoniaplein tot Moanastiraki
17,6 km + 1 km (hotel/station vv)

De metro bij Omonia

Ons ontbijt
Om 9 uur wordt ons ontbijt gebracht en dan gaan we er om 10 uur weer op uit. We lopen naar het station en nemen de metro naar het Omoniaplein en lopen vandaar over de Athinas Boulevard langs het stadhuis van Athene.

Vleesmarkt

Even shoppen?

En de vismarkt
Inktvismarkt?
Even verderop zien we de overdekte centrale vlees- en vismarkt. Daar gaan we dus wel even kijken. Vis op de markt zijn we natuurlijk wel gewend in Nederland, maar tientallen, misschien wel honderd kramen is toch wel anders dan op de markt in Veenendaal. Vlees op de markt is niet echt normaal bij ons, hier wel, in ieder geval ligt en hangt het allemaal wel in gekoelde kramen. Om aan te geven wat voor vlees het is, hangen er hele beesten met de kop er nog aan. Ik griezel er wel een beetje van, maar op zich ziet het er allemaal erg goed uit. Toch wel leuk om eens te zien.

Kruidenwinkeltje
Illegaal gok spelletje
Antiekwinkeltje
Tsisdarakis Moskee, Moanastirakiplein
Verder gaan we en dan lopen we weer op het Monastirakiplein en even later op Ermou, een heel bekende straat in Athene, die wij ook kennen uit onze Griekse lesjes. Dan komen we in Plaka, de oudste wijk van Athene. Er zijn hier heel veel toeristenwinkeltjes, terrasjes en restaurants. Heel gezellig en druk. Hier besluiten we om alvast iets te drinken. Voor mij is dat op dit moment van de dag een Frappe, koude opgeklopte koffie met ijs, Peet en Leo houden het bij een coke en Ben gaat aan de Mythos. Lekker. We lopen flink te dwalen door Plaka, de gps weet het allemaal niet meer zo, het signaal kaatst alle kanten op. En ik heb de gelopen tracks niet uit de gps kunnen halen, omdat ik mijn laptop niet mee heb genomen. Lastig dus, maar na een beetje gedoe zijn we toch weer op de goede weg.

Boog van Hadrianus
Tempel van de Olympische Zeus
We komen uit bij de Poort van Hadrianus. Dit is een Romeinse triomfboog, die in 131  v.C.  werd gebouwd ter ere van de komst van de Romeinse keizer en is helemaal gemaakt van marmer en staat aan de ingang van de tempel van de Olympische Zeus. En daar komen we nu. De oorspronkelijke tempel had 104 zuilen, er waren er nog 16 over, maar in 1852 is er weer een op spectaculaire wijze ingestort. De resterende 15 geven wel een indruk van de enorme omvang van deze tempel zoals die ooit was. Even verderop komen we in de Nationale Tuin. Het is er goed toeven, lekker schaduwrijk en prachtige planten en bomen.

Zapphion
Pathinaikostadion
'Evzones' aan het werk
Nationale Tuin
Dan het Zappeion, een paleis dat in 1896 is gebouwd voor de eerste moderne Olympische Spelen. Dan verder door de Nationale Tuin om uit te komen bij het Panathinaiko Stadion, een prachtig stenen atletiekstadion, ook al gebouwd voor de moderne spelen van 1896. We wandelen verder en komen bij het presidentiele paleis. Dit paleis was vroeger  eigendom van de koninklijke familie. Net buiten de hekken laten de 'evzone-wachters' hun wisselen van de wacht zien, we hadden dat eigenlijk niet verwacht hier en dachten dat we ergens anders moesten zijn voor dit leuke traditionele plaatje. Maar we maken het nu helemaal mee: soldaten die met een strak gezicht, geen ietsie pietsie mogen laten zien wat ze denken of voelen en met strakke, stijve passen hun collega's afwisselen. Leuk om te zien is, dat hun meerderen hen in de gaten houden of het allemaal goed gaat en ook even de pluim van de muts van de soldaten goed hangt als die niet goed over de rechter schouder hangt of het rokje weer in de plooi doen. Al met al een grappig schouwspel. En weer een eindje door de Nationale tuin, dan komen we uit bij het Sintagmaplein. We willen inmiddels we een hapje eten, maar komen tot de ontdekking dat hier minder restaurantjes zijn en inmiddels zijn we in een dure winkelstraat beland. We zien winkels van Dior en Louis Vuitton. En we hebben een beetje het idee dat de restaurantjes hier ook wel duur zullen zijn, dus lopen we nog een eindje door. Eindelijk komen we weer in een normalere wijk en gelukkig kunnen we er iets gaan eten, want inmiddels hebben sommigen van ons echt trek.

Zo zien de Lykavittosisheuvel
en de kapel van St. Joris er vanaf
de Akropolis uit
Het hapje gaat er best in en dan lopen we richting de Lykavittosisheuvel, een rotsheuvel die 277 m hoog is. Er staat een witte kapel op, de kapel van sint Joris. De heuvel is vernoemd naar de wolven die er ooit gewoond zouden hebben. Volgens de legende heeft de godin Athene een rotsblok gegooid wat eigenlijk voor de Akropolis was bedoeld. Foutje, bedankt! We willen wel naar boven en er zou een kabelbaantje zijn. We hebben gezocht en gezocht, maar geen kabelbaan. We lopen wat straten en dan wat paden en dan opeens is de top in zicht.
En de Akropolis vanaf St. Joris

De kapel van St. Joris

Blik over Athene
Het is hier een prachtig uitzicht en ook de kapel staat er mooi te wezen. Langzamerhand dalen we weer richting stad en lopen weer in de richting van Plaka. Er moeten nog wat dingetjes gekocht worden en ook hebben we nog wel zijn in een ijsje. We bestellen een heerlijke coupe met ijs en fruit. En dan hebben we het inmiddels wel gehad. We zijn best moe, dus we pakken de metro richting Pireaus en gaan naar onze kamers. Morgen moeten we weer vroeg op voor de terugreis. Maar het waren prachtige dagen.