Wij weten dat er veel zaken zijn in het leven waar je bij moet stilstaan. Maar het is ook zo ontzettend belangrijk dat je geniet van het leven, als het nog kan.
'Pluk de Dag', 'Carpe Diem', 'Geniet van elk moment', 'Pak wat je pakken kunt' en ga nog maar even door.
Geniet van het leven zolang je kunt, misschien heb je straks niet meer de mogelijkheid. En dan kun je tenminste zeggen: ik heb eruit gehaald wat erin zit.

vrijdag 20 juni 2014

Naar Olympia met een spannend staartje

Het is 6.15 uur en de wekker gaat af, vroeg opstaan, want om 7.25 uur worden we door een medewerker van Nefis Travel opgehaald. Vandaag is het zover, we gaan naar Olympia op de Peloponnesos. De chauffeur vertelt ons dat het vannacht over het gehele eiland flink heeft geregend, maar dat hadden we al gemerkt, want de regen kletterde aardig op ons dak vannacht. We worden afgezet in Tsilivi om daar opgehaald te worden door een busje van My Tours. Na een klein rondje in de omgeving, om nog meer mensen op te halen, rijdt het busje naar de haven van Zakynthos-stad. Van daaruit vertrekt de boot naar de Peloponnesos. We hebben nu een mooi uitzicht over de stad Zakynthos. Wanneer we over de zee kijken zien we donkere wolken en ja hoor, als we een eind op weg zijn begint het weer te regenen. De tocht duurt ongeveer 1 uur 25 minuten. We komen aan in het havenplaatsje Killini en op de kade staat een grote bus op ons te wachten. De bus brengt ons naar de heilige plaats van het oude antieke Olympia. Na ongeveer 1 uur hebben we het plaatsje Olympia bereikt. Eerst even lopen door het winkelstraatje en genieten van een bakkie koffie of een glas cola. De gids van My Tours brengt ons daarna naar de opgravingen van het oude Olympia. Hier werden vroeger de Olympische Spelen gehouden. Een erkende Griekse gids neemt het over en zij vertelt uitgebreid over de tempel van Zeus en Hera. Op de heuvel naast het oude Olympia zijn de Griekse goden geboren, op berg Olympia op het vasteland van Griekenland leefden de goden. We komen bij de heilige plaats waar 1x in de 4 jaar het Olympisch vuur wordt aangestoken. Ook zien we het antieke stadion waar onder andere hardloopwedstrijden werden gehouden. De lengte van deze baan is 192 meter. Leo neemt zijn kans waar en doet een sprintje. Het oude Olympia bestaat nu alleen nog maar uit ruines. De Romeinen hebben Olympia veroverd en in 426 na Christus werd het verwoest. Aardbevingen en overstromingen richten nog meer verwoestingen aan. Helaas zijn de weergoden ons niet goed gezind want we zijn weer getuige van een kleine wolkbreuk. Het is heel indrukwekkend als je ziet wat en hoe er vroeger werd gebouwd. Reusachtige tempels en niet te vergeten het gouden beeld van Zeus. Dit beeld is een van de zeven klassieke wereldwonderen.
Na de rondleiding over de opgravingen gaan we naar het Olympia museum. In het museum zien we de restanten van onder andere de tempel van Zeus en het standbeeld van Hermes met de pas geboren Dionysos. Er staan zowel Griekse - als Romeinse beelden. Als we naar buiten komen is inmiddels de zon doorgekomen en wordt het lekker warm.
Het wordt hoog tijd om te gaan lunchen en nadat de magen zijn gevuld lopen we naar het winkelstraatje om nog wat souvenirs te kopen. Als afsluiting nog een ijsje en dan de bus in om weer naar Killini te gaan.
De boot vertrekt om 18.30 uur. We zitten net boven op het dek als een van de bemanningsleden ons vriendelijk doch dringend verzoekt het schip te verlaten. Als we naar buiten lopen horen we dat er een bommelding is binnengekomen. Het blijkt dat dit niet de eerste keer is dat dit gebeurt. We wachten rustig af en zien dat er steeds meer politie komt. We horen dat het zeker wel tot 20.00 uur kan duren en besluiten om maar wat te gaan drinken. Om 20.15 uur mogen we de boot weer op. We zien een hond in een auto en die heeft het hele schip doorzocht. We zien dat verschillende ruimtes zijn verzegeld.  Om 20.30 uur vaart de boot eindelijk uit. Hierdoor kunnen we nog even genieten van de zonsondergang. Om 22.00 uur leggen we aan in Zakynthos-stad. Vandaar uit worden we met de bus naar Tsilivi gebracht waar een medewerker van Nefis Travel ons naar de Ilyessa brengt. Ter afsluiting een bordje soep en een glaasje en dan slapen. Het was een bijzondere dag waar we een flink stuk in de tijd teruggingen. Heel indrukwekend. Morgen gaan we naar onze tweede bestemming: vakantiehuis Laura in Marathia bij Limni Keriou.

Zakynthos, vanuit de haven
Mooi kapelletje bij de haven van Killini
Ook de priester heeft geld nodig
Phillipeion (4e eeuw v.C)
En zij laat zien hoe het eruit zag
Het plaatje van de tempel van Zeus
De plek waar het Olympisch vuur wordt ontstoken
Leo loopt ook de Olympische afstand
Bij een van de pilaren van de tempel van Zeus
Zo moet het er hier hebben uitgezien
Hier vooraan de atletiekbaan waar de afstanden werden gelopen
Allemaal (delen van) beelden die zijn terug gevonden
Een van de vele beelden
Hermes met op zijn arm Dionysus
Leo bekijkt alles eens even
Mooie gevel
De top van de tempel van Hera
Riviertje dat langs Olympia stroomt
We moeten van de boot af, bommelding
Politie, brandweer een een tijdje later, de bomsquad
Toch op de boot richting Zakynthos, een mooie zonsondergang